Tuesday, February 10, 2009

# Al-Fatihah #

Fatimah al-Zahra..manis wajah seindah nama yg diberi, telah pergi meninggalkan keluarganya buat selama-lamanya di awal usia menjangkau 13 tahun (!_!).

Insan yang dimaksudkan kt atas ni anak kpd sedara aku. Aku dpt berita ni mlm semlm pas call mak tanya result x-ray ayah aku. Terkejut aku ! Mane la nak sangka kan..muda-muda dah meninggal. Then aku tanya la mak meninggal sebab ape.

Aku : sakit apa mak?

Mak : sakit jantung katanya tapi kak anum(ibu arwah) tak tau yg dia sakit..meninggai kat sekolah.

Aku : laaa, yaka? sakit jantung...hmm, kesiannya ~ muda lagi kan anak kak anum tu.

Mak : baru tingkatan 1.

Aku : dia sakit masa dekat sekolah ka?

Mak : kak anum crita, dia tak mau p sekolah ari meninggai tu..dia kata dia tak larat. kak anum kata kalo tak larat takpa la, tak payah p sekolah. dlm kol 12 mcm tu, dia kata dia nak p sekolah pulak. dia suruh kak anum hantaq kat tmpt tunggu bas tu, dia suruh tunggu sampai dia naek bas. kak anum pun tunggu la. dah sampai sekolah dia dah lain mcm dah kwn2 dia cerita..diam ja takmau sembang apa-apa. masa rehat dia p duduk dekat padang sorg2. pastu amalina(kakak arwah, sama sekolah) p la jumpa dia kat padang tanya pasaipa dok kat padang sorg2. dia bgtau dia tak larat. pastu dia mintak nak salam ngn kak dia. dia kata, aku nak balik dah ni (sob sob !_! sebak aku dgr). kak dia pun pelik tiba-tiba nak salam ckp mcm tu. pastu kak dia bwk masuk kelas. smpi kelas dia pengsan. katanya, dia meninggai masa on the way nak p hospital tu.

Aku : (terkedu seketika) kebumi bila?

Mak : mayat smpi rumah kol 11 mlm. (lama tol post mortem). depa kebumi mlm tu jugak. abg sobri (ayah arwah) kt tgh laut nuh, talipon tak angkat. tapi time tu dia dah nak balik darat dah, tu yg dia tak angkat tu. mak p la tgk esoknya tu. amalina teriak bengkak mata. dia sedih sbb slalu dok marah adik tu sbb asyik-asyik tak larat. suruh buat tu tak larat,buat ni tak larat. rupa-rupanya dia sakit. kak anum sabaqnya la haiii...boleh dok cerita x teriak pun. mak pulak yg sedih dok dengaq cerita.

Aku : (dah sebak) dia tahan la kot..nangeh byk2 pun tak elok jgk kan.

Itu la ceritanya..takpelah, tuhan lebih sayangkan dia. Mudah-mudahan Fatimah ditempatkan di kalangan orang-orang yg beriman. Semoga rohnya dicucuri rahmat. Amin..al-Fatihah !~

Utk kak anum sekeluarga..kuatkan semangat,tabahkan hati. Insya-Allah arwah aman bahagia kat sana. Dia budak baik..mungkin ada janji syurga utk dia :)

Sudah ditakdirkan kau pergi dulu
Di saat kau masih diperlukan
Tuhan lebih menyayangi dirimu
Ku pasrah di atas kehendak Yang Esa

Ya Allah
Tempatkannya di tempat yang mulia
Tempat yang diKau janjikan nikmat
Untuk hambaMu

Moga amanlah dan bahgia dikau di sana
Setangkai doa juga Fatihah terus kukirimkan
Moga di sana kau bersama para solihin

No comments: